Alla inlägg under juni 2010

Av Jessica - 26 juni 2010 22:12

Den 29 maj 2010 gifte jag mig med min stora kärlek. Jag kan numera titulera mig som Fru :)


Jag vaknade vid 8 tiden på morgonen. Det var bara att hoppa in i duschen och packa lite av det sista. Jag var även ner till affären och införskaffade lite förnödenheter som kunde behövas när barnen skulle sova över hos mormor och morfar. Kl. 10 pussade jag min blivande man hej då och tog min brudklänning och tillbehör för att bege mig ner till frisören. Jag var inte ett dugg nervös och tyckte inte att det direkt kändes som om jag skulle gifta mig idag.

Nere hos frisören tog jag plats i stolen och njöt av en latte medans hon fixade och donade. Efter ett tag fick Isabelle komma ner och bli fin i håret med lockar. Kommer aldrig glömma hennes komentar när jag drog ner blixtlåset för brudklänningsgarderoben för att visa min klänning för alla. Det var ett: -Oj mamma! Min lilla treåring lär helt förtrollad när hon såg den. Isabelle blev uppskickad igen när hon var klar med håret så åkte sen hon, Therese (som kom för att hjälpa Johan med barnen på förmiddagen), Madeleine och Johan hem till mina föräldrar för att fixa sig där. Näst på tur va min tärna syster Jennie som fick håret fixat och jag satte mig i stolen vid sminkösen.

    

Efter sminkning och håruppsättning var vi hungriga. Jennie hade köpt med sig sallad så vi satt och mumsade på det och frisören hälde upp mousserande rose :)

  

Efter att ha pratat en massa och ätit lite så visade det sig att klockan hade tickat iväg lite så nu var vi tvugna att börja den stoora förvandlingen. Först ut var underkläderna (och inte att förglömma nånting blått).

    

Tur att man hade sin tärna till en hjälpande hand.

Sen var det brudklänningens tur att snidas på (något nytt).

  

Åter igen fick min tärna hjälpa till, vilket jobb hon hade denna dag! Tack och lov fick hon lite avlastning av min faster Lisa som kommit för att köra oss till kyrkan samt den bästa fotografen ever Åsa!

Sen behöver man lite detaljer. Jennie hade lånat ut sitt pärlhalsband till mig (något lånat) och av mamma fick jag låna hennes gudmors gamla bismarksarmband (något gammalt).

    

Pricken över i:et kom sen. Min otroligt härliga 3,5 m långa slöja!

     

Och förvandlingen var klar.

  

Nu måste jag erkänna att när jag såg hela mig i spegeln så började jag bli lite smått nervös.

Dax att röra på sig och helt enkelt" Baka in sig" i bilen.

  

I bilen på väg mot kyrkan så ökade nervositeten lite mer.

Framme vid kyrkan var det viktigt för mig att ingen såg mig innan vigseln så fotografen blev utskickad för att jaga undan alla :)

  

Vi smet in i sakristian. Ett tag blev jag lämnat ensam där och då var jag tvungen att ta måånga djupa andetag för att lätta på nervositeten. Inte för att det hjälpte dock...

Sen kom Jennie tillbaka och även Isabelle kom och min far med buketter.

Nu började det bli dax, nu skulle jag strax bli överlämnad av min far till min blivande man som stod framme vid altaret och väntade med sin marskalk.

  

Kyrkvaktmästaren knackade på sakristian och sa att nu kunde vi komma ut. Vi radade upp oss. Först Isabelle, sen Jennie och sist jag och min far. Nu började kyrkklockorna slå och vilket pirr jag hade i magen! Sen började musiken spelas och Isabelle startade intåget.

     

Jag kommer inte ihåg så mycket från vigseln. Allt var så drömmande, men jag minns att pappa sa till mig att jag skulle sakta ner och inte gå så fort fram till altaret. Lätt för han att säga, såg han inte snyggingen som väntade på mig där framme? ;)

Framme vid trappan upp till altaret mötte Johan mig. Jag minns att han tittade på mig, glansig i ögonen och viskade "Vad vacker du är". Jag log och tackade. Vi tog varandras händer och gick upp sista biten till altaret. Det är tur att man står med ryggen mot alla för man var sååå nervös. Johan stod och smekde min hand med sin tumme och det gick undan så även han var nervös.

          

Sen sa Johan "Ja" och efter honom sa även jag "Ja". Nu var vi man och hustru :)

och han fick kyssa mig!

    

Det gick väldigt fort inne i kyrkan. 30 minuter kändes som bara 5 minuter.

När jag och Johan tågat ut som Gifta fick vi gömma oss i sakristian. Här kommer jag även ihåg vad Isabelle sa men liten ledsen underläpp "Jag kunde inte sångerna :( ". I sakristian väntade vi medans gästerna gick ut för att möta oss på trappan utanför kyrkan. Inne i sakristian kunde vi inte sluta le och krama varandra. Gud så lycklig man kan vara!

Sen gick vi ut och mötte alla underbara i ett regn av gryn och rosenblad :)

     

Med all rätt som man och hustru ;)

    

Nu blev det kramkalas och lite fotografering med "the team".

  

Middagen skulle vi senare inta på Stallmästaregården, men innan det skulle Johan och jag åka iväg och ta lite bilder. Självklart blev det nercabbat så att alla kunde se oss :)

  

Vi åkte till Observatorielunden och tog hundratals underbara kort. Här kommer ett urval.

                     

Det sägs ju att lite regn i brudkronan ska bringa ett rikt äktenskap och med tanke på att det började spöregna så har vi nog goda framtidssikter.

Vi hoppade in i bilen igen och åkte ner till Stallmästaregården för att ta lite fler bilder.

        

Vid Stallmästaregården tog vi lite familjebilder. Sen var tanken att vi skulle ta vilder med Patric och Jennie också... Men Patric hade rymt! Så vi intog en brudskål däremellan i väntan...

  

Till sist kom han fram och vi kunde gå ut och ta lite fler kort.

            

Min älskade underbara Isabelle plockade 2 syrener till mig. Älskade unge :)

  

Och jaa... Johan tröttnade vell fort på mig och friade till Patric ;)

  

Här är en bild på våra ringar. De breda ringarna med text är våra förlovningsringar som kommer från Efva Attling och texten lyder "from here to eternity". Min vigselring är enkel med ett band av 9 diamanter från Patrik af Forselles.

  

Nu var det dax att inta bröllopsmiddagen.

Till förrätt åt vi sparris och lax.

Varmrätt bestod av kalvstek.

Dessert var marinerade jordgubbar med glass

Tårtan var fyld med vit chokladmousse och hallonmousse.

    

Under middagen fick vi ta del av flera underbara tal. Vi fick sjunga en varsin låt för varandra som min farfar skrivit texten till. Vi gjorde ett försök till dans... och johan strippade av mig mitt strumpeband som han sedan kastade iväg och fångades av Stefan. Anna var den lycklige som fångade brudbuketten.

Vid 12 på natten började de flesta röra sig hemåt. Vi var några som tog oss ner till baren för en sista drink. Sen fick äntligen jag och min man bege oss till vår Bröllopssvit på Stallmästaregården. Vad som hände sen får ni gissa er till själva ;)



Ovido - Quiz & Flashcards