Direktlänk till inlägg 2 juli 2009

Madeleines födelse.

Av Jessica - 2 juli 2009 13:55

Slemproppen gick tidigt på morgonen lördagen den 13 juni. Samtidigt började mina förvärkar. De höll på lite fram och tillbaka under hela lördagen. Under natten mot söndagen kom de lite oftare men sen helt plötsligt klockan 11:00 på söndagen försvan de. Jag ringde till förlossningen och frågade om det var normalt och det var det. Sen runt 15:00 så kom förvärkarna tillbaka igen och jag började undra när ska de riktiga Värkarna sätta igång. Klockan 17:00 visste jag att värkarna var igång. Mellan 18:30 - 19:00 kom värkarna med 6-10 minuters mellanrum och eftersom jag fött barn tidigare brukar man säga att det är dax att åka in när de är mellan 7-10 min mellan. Jag ringde in tilll södra BB som välkomnade oss dit.

Klockan 19:45 var vi inne och barnmorskan gjorde ett CTG och kollade hur öppen jag var. Jag hade öppnat mig 6 cm så det blev till att vara kvar. Värkarna kom väldigt ofta nu, ca varje minut så det var inte mycket jag fick hämta mig mellanåt. Vid 20:45 kollade hon mig igen och då var jag öppen 9 cm. Trevligt tänkte jag, nu är det 1 cm till, sen blir det lite vilopaus innan krystvärkarna kommer... Jag bad om att få lustgas nu och när jag ska ta den vid nästkommande värk så hinner jag ta 3 andetag innan jag säger hjälp jag kissar på mig. Barnmorskan svarade klokt med att det var vattnet som gick och samtidigt då skriker jag att jag måste krysta (klockan 21:00). Klockan 21:07 kom Madeleine ut efter bara 7 minuters intensiva krystande.


Jag visste att det skulle gå fortare den här gången än när jag födde Isabelle men jag hade aldrig räknat med att det skulle gå så fort. Med Isabelle kom jag in halv åtta på morgonen och var öppen 4 cm. Hon föddes 15:25 på eftermiddagen så det var många timmar på sjukhuset. Madeleine var ute efter 1 1/2 timme... Dessutom krystade jag i 45 minuter med Isabelle och hade pauser mellan värkarna. Madeleine var ute på 7 minuter. Visserligen var det skönt när Maddie väl var ute och det onda var över men under tiden jag hade värkarna sista timmen var det riktigt jobbigt att inte hinna få en paus, under de sista krystvärkarna hade jag tydligen bara skakat. Men jag är stolt över mig själv som klarade det utan smärtlindring (bortsett från 3 andetag lustgas).




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 19 oktober 2012 21:39

Då har man blivit ett år äldre och klokare :) Igår smög jag upp som vanligt innan resten av familjen vaknat. Men när jag ska klä på mig ytterkläderna hör jag flera tassande steg och min fina familj kommer ner för att gratta mig ...

Av Jessica - 9 september 2012 22:30

Madeleine har fått njuta av 10 veckors semester denna sommar men imorgon är det åter igen dags för dagis! Dagiset är helt nytt och imorgon är första dagen de öppnar och inskolningen börjar. Var där på föräldrarmöte förra veckan och det är så fint och...

Av Jessica - 27 augusti 2012 23:11

Då har man haft första dagen på jobbet efter semestern. Var faktiskt roligt att vara tillbaka och få börja jobba. Jobbar på världens bästa arbetsplats med massa utmaningar, bästa teamet och härliga gäster så hut kan man inte tycka det är roligt :) D...

Av Jessica - 25 augusti 2012 09:51

Igår kväll överraskade vi barnen med att gå på Gröna Lund. Det var så roligt för oss alla och som förälder uppskattade man det så mycket när man verkligen såg lyckan och glädjen i barnens ögon när vi åkte karusellerna. Ögonen lyste och det härliga bu...

Av Jessica - 23 augusti 2012 23:23

Då har min stora tjej börjat i skolan! Man undrar som sagt vart åren tar vägen!? I onsdags var första dagen och jag var väldigt nervös... Speciellt då jag förstått sen i våras att de flesta i klassen kom från samma dagis och va därför vänner sen tid...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards